Skriv som en nobelpristagare – Kristian Fredén

9789170378447
Rec-ex från Ordfront förlag

Det är något speciellt med att läsa om författare. Hur man kan finna mönster i deras alster, hur allt har en betydelse i uppbuggmaden av de texter som så många människor sedan dess har fått uppleva. Tack vare Skriv som en nobelpristagare: från Selma Lagerlöf till Alice Munro av Kristian Fredén får man en möjlighet att för en stund djupdyka ner i utvalda nobelpristagares skrivsätt. Nörda in sig precis lagom länge, skulle jag vilja påstå.

Varje nobelpristagare får ett kapitel som inleds med en biografi som ger en möjlighet att lära känna de författare man sedan tidigare inte har så bra koll på men också en möjlighet att få en känsla av hur de författare man älskar levde sina liv. Fortsättningsvis finns en underrubrik kallad stildrag det vill säga de drag som är unika för just den författaren. Extrakul är det med det textexempel som alltid finns med,  en inkopierad sida från författarens alster – inklusive kommentarer och klotter. En kort intervju med en författarkollega samt en övningsuppgift (ÄLSKAR detta – vem vill inte kunna skriva som Selma Lagerlöf!?) får också ta plats. Slutligen går det att läsa boktips både om och av författaren. Allt som behövs finns alltså att finna.

Med andra ord är tråden genom Skriv som en nobelpristagare nästan sådär övertydligt röd, vilket jag älskar. Jag får en möjlighet att hälsa på författare som jag kan erkänna att jag endast hört namnen på utan att läsa en biografi på 450 sidor (en sådan bok som jag aldrig hade tagit upp om jag redan inte hade en relation till personen boken handlar om – för att vara ärliga, vem hade det?). Jag längtar framåt, för jag vet vilka namn som kommer att dyka upp och jag blir sällan besviken. Jag blir kär i böcker jag ännu inte läst och jag får en kick att läsa mer, mer, mer.

Jag skulle beskriva Skriv som en nobelpristagare som en sådan bok som är kul att ha i bokhyllan. Att bläddra i när man har läst en viss författare, att ta hjälp av verktygen och försöka sig på skrivandet själv men också när man behöver ha tips på vad man kan läsa utöver allt det där nya som vi ständigt drunknar (och älskar, missförstå mig ej) i. Gammalt kan också vara bra. Ibland bättre.

Favoritavsnitt: ‘Ernest Hemingway och vikten av det man inte skriver’ samt ‘Tomas Tranströmer och vikten av en ledstrång i mörkret’.

Rekommendas till: Boknördz i alla dess former.

Förlag: Ordfront förlag
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

En reaktion på ”Skriv som en nobelpristagare – Kristian Fredén

Kommentera

