Dimensioner -Sofie Berthet

berthet_dimensioner_omslag_inbNova är en helt vanlig gymnasieelev. Det är åtminstone vad hon själv tror.

När två år äldre Alex dyker upp i hennes liv blir hon nyfiken på vem han är. Det visar sig att han kommer från en annan dimension, tidsålder, och att Nova är i fara. Det är mycket att smälta samtidigt som tidsresorna innebär risker för Alex. Nova får reda på att hon är den första människan i historien som har möjlighet at resa i tiden och att det därför är många onda krafter som vill få tag i henne.

I Dimensioner av Sofie Berthet finner vi en svensk (!) berättelse om tidsresor. Mest om tonårskärlek, om vi ska vara ärliga och det är väl klart att vi ska vara det. Det är en debut och jag blev otroligt glad när jag insåg att den utspelar sig i och kring Skateholm i Skåne, där jag har spenderat en del tid i min tonår (på stranden, finns typ ingenting annat att göra där). Otroligt fin omgivning och jag kan verkligen känna den skånska blåsten i nacken när jag läste. Självklart med lite hemlängtan.

Delarna om tidsresor (eller dimensioner, som är det korrekta begreppet i boken) är intressanta och det är kul att läsa om hur det ser ut i Alexs tid. Tyvärr tar kärleksgnabbandet över i stora delar av boken. Det är verkligen något tonårsaktigt över det hela, jag märker att Nova är ung vilket gör att jag ibland inte kan relatera till hennes känslor och problem. Hade jag varit tio år yngre så tror jag mycket väl att det hade kunnat gå hem mer hos mig. Samma sak gäller egentligen språket, som jag ibland tycker är sisådär. Lite för simpelt, samtidigt som simpelt är fel ord. Det är enkelt att läsa men kan bli lite upprepande och även stundvis tråkigt. Det går inte hem idag men hade nog inte stört mig när jag var yngre och därmed mer i den egentliga målgruppen. Men det är ju alltid en smaksak i och för sig.

Jag är dock sugen på att läsa fortsättningen när det väl är dags då boken slutade med en twist, tyvärr på det tonårspinsamma sätt jag nämnde ovan. Jag tror ändå att det kan utveckla sig bra i de kommande böckerna och det var en ganska bra debut ändå trots de brister jag har tagit upp.

Rekommenderas till: Yngre läsare som är nyfikna på tidsresor eller fantasy/sci-fi av något slag.

HT15/VT16-utmaningen: En bok jag blev intresserad tack vare en fellow bokbloggare. (flera olika!)
Del 1/3 i Nova-triologin
Förlag: Modernista 
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

Stort tack till Modernista som skickade ett recensionsexemplar som tyvärr försvann på vägen och ett lika stort tack till sambo-Daniel som köpte hem den när han visste att jag inte kunde vänta längre.

2 reaktioner på ”Dimensioner -Sofie Berthet

  1. Har blivit tipsad om den här! Gillar också att det är Skåne, det är fint att känna sig hemma i vad man läser. Men efter din recension tänker jag att den kanske är lite väl simpel… och har man verkligen tålamod med en trilogi? (Förresten får man ju leta efter en mer svårläst titel på en bok!)

    Liked by 1 person

Kommentera

