Mitt läsår: 2015

Mitt mål 2015 var att läsa 15 böcker. Inte så högt mål kanske, men jag satte det inte heller för att läsa många böcker. Jag satte det för att  jag ville komma igång med läsandet igen. Jag ville pusha mig själv till att läsa sisådär en bok i månaden men kanske lite mer. Hur slutade det då?

Inledningsvis gick det sådär. Det var egentligen bara Vittne till mord och Gone girl som blev lästa före sommaren. I juli kom min lästlust att öka i takt med att tiden fanns och då rasslade det till lite. Resterande del av sommaren kom jag att läsa Of mice and men, Skuggpojken, Paganinikontraktet, Bokhandlaren i Kabul, Sudden death, Bortbytingen och Mina drömmars stad. En ganska bra förbättring mot årets första del, om jag får säga det själv.

Med september kom hösten och mörkret. Med detta kom även min ångest att utökas och panikattackerna blev fler och starkare. Noll skollust, nytt jobb, kbt och kyla (vilket innebär smärta i kroppen för mig) gjorde att jag ibland inte läste alls medan jag ibland inte gjorde annat än att just läsa. Hösten och vinterns böcker kom att bli dessa: Kolbarnet, Var är Audrey?, Blodbokens tid, Den japanska hemligheten, Etthundra mil, Mitt hjärta går på, Röd drottning, Percy Jackson – Titanernas förbannelse, Legend, Prodigy, Snö kan brinna, Förr eller senare exploderar jag, Vi, Jag var här. Helt okej ändå, med tanke på hur min höst sett ut i övrigt.

Påbörjade böcker: Skriv som en nobelpristagare: Från Selma Lagerlöf till Alice Munro (ett kapitel kvar, wie!), Brilliance (har äntligen laddat plattan så nog klar nästa vecka), Dimensioner (halvvägs in). 

2015-12-31

Ja. Jag nådde upp till mitt mål på ynka 15 böcker. Jag har fått tillbaka min lästlust och böckerna hjälper mig igenom jobbiga dagar. Jag har lyckats läsa ganska brett: Deckare, ungdomsböcker, en och annan klassisk novell, historiska romaner och böcker baserade på sanna historier. En hel del dystopiska YA-berättelser dock och det gör mig glad. Utöver detta har jag börjat utveckla mitt bloggande, börjat känna mig mer bekväm och mindre stel i mitt skrivande. En pågående process som får följa med mig in i 2016. Trots en liten dipp på grund av ”hälsan går först” nu i december.

Jag har gillat i stort sett alla böckerna, åtminstone mer eller mindre. Kanske för att min hunger var så enorm efter att inte ha läst på länge? Kanske för att jag hade tur och läste böcker som passade mig. Egentligen kvittar det, en bra bok är alltid bättre än en dålig bok och då kan anledningen kvitta.

2016 då? 50 böcker är målet, men jag hoppas på fler. Jag hoppas på att läsa mycket seriefortsättningar, deckare som får mig att rysa (utan att bli livrädd, jag är alldeles för mesig för det). Färjan har jag lovat mig själv att jag ska våga läsa (fick den i julklapp så det är passande) och även mer Stephen King. Nåja, planer kan man ju ha. Först nästa år får vi veta hur det verkligen går…

Gott nytt år!

 

 

 

9 reaktioner på ”Mitt läsår: 2015

Kommentera

