Jag var här – Gayle Forman

downloadRecensionsexemplar från Modernista

Hur kan man inte veta att ens bästa vän har självmordstankar? Att hon mår så pass dåligt att hon väljer att skicka ett avskedsmail till alla sina nära och kära för att sedan ta sitt liv.

Cody blir lämnad kvar när Meg väljer att begå självmord. Mitt i alla funderingar över hur hon inte kunde märka något åker hon till Megs universitetsstad för att hämta hem hennes kvarlämnade saker för att istället hitta något helt annat. Människor hon inte hört talas om, människor hon hört talas om och en sida av Meg hon aldrig har märkt av. Och vad är det för krypterade filer på Megs dator som verkar vara kopplade till hennes död? Resan kommer att sätta Codys syn på Meg ur spel.

Känner man någonsin en person?

Jag var här av Gayle Forman går det att finna en berättelse med en stark grund i kärlek, vilket jag har kommit att förstå är långt ifrån ovanligt när det gäller den aktuella författaren. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad, men det är något som gör att Jag var här tar steget från att vara en typisk ”något dåligt händer men romantiken räddar allt och det är ganska basic och ibland lite tråkigt”-bok. För trots att kärleken stundvis kan bli klicheartad så tycker jag att det vägs upp med ett känslomässigt djup i andra situatoner. Cody tillåts vara både ledsen och arg och det ges även utrymme till funderingar kring självmord – hur, var och när skulle jag göra det om jag var i Megs situation? Hur skulle jag reagera om jag blev ensam lämnad kvar?

Jag har, utan att ha läst någon av Formans tidigare böcker, förstått att den till viss del klicheartade kärlekshistorien är en viktig del i hennes författande. Ändå tror jag att den övriga berättelsen hade blivit ännu starkare om det romantiska skulle vara mer dämpat. Med det sagt så tycker jag ändå att det var en bra och känslomässig berättelse jag är glad att jag fick vara med om.

Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

2 reaktioner på ”Jag var här – Gayle Forman

Kommentera

