Vi – David Nicholls

”Jag s9789187343513_200_viåg fram emot att vi skulle bli gamla tillsammans. Du och jag, att vi skulle åldras och sedan dö tillsammans.”
”Men Douglas, vilken normal människa skulle se fram emot det?”

Connie tillkännager att hon vill flytta ut när den gemensamma sonen lämnar hemmet. Douglas’ liv faller samman men han bestämmer sig för att göra familjens sista resa så pass bra att Connie kommer att vilja stanna kvar hos honom.

Frågan som då lyder är: Hur enkelt är det med Douglas’ kontrollbehov, Connies svalnande känslor och sonens antipappa-beteende? Inte så lätt, visar det sig.

 

En dag-författaren David Nicholls berättelse Vi är en story om livet. Om de jobbiga perioderna, om hur kärleken kan slå till, om hur livet tar sig en annan väg än man trodde. Det är en berättelse om hur en man försöker vinna tillbaka sin familj, trots att allt går emot honom. Jag har inte läst En dag (men jag har sett filmen – älskade den!) så kan inte jämföra de två men jag gillar Nicholls’ sätt att föra berättelsen framåt. Vi får tillbakablickar genom hela Douglas’ och Connies liv, när de träffades, fick barn och så vidare. Karaktärerna känns äkta, med positiva sidor men även med dåliga egenskaper. Precis så som det ofta är, med andra ord.

Jag gillar inte Douglas men jag tycker många gånger synd om honom ändå. Inte för att jag egentligen gillar Connie heller. Ingen av dem är onda, men det är människor (för ja, de känns som riktiga människor) jag helst skulle undvika att hänga med irl. Att läsa om deras liv är däremot ofta underhållande och Nicholls skrivsätt fångar in mig rejält. Det är detaljer, egentligen. ”För när det blir bråk håller man på dem man älskar” har till exempel blivit mitt nya motto. Så enkelt, men så rätt.

Jag tycker att den är lite lång om man tänker på vad som egentligen sägs. Tror att den hade fått bättre betyg av mig om den förkortades sisådär 150 sidor. Samt, jag förstår slutet, men jag vet inte om jag tycker att den borde ha slutat just där och då. Trots vitsigt. (Säger inte mer, för man vill ju ej vara en sådan som spoilar slutet för andra.)

I slutändan så var den bra. Vissa delar var YÄSSSS medan andra var på gränsen till tråkiga. Inte en story jag kommer att rekommendera till vänster och höger, men en bok jag är glad att jag läste. Bra så?

Rekommenderas till: Dig som gillar relationsromaner som skildrar både dalarna och bergen som livet innebär.

Förlag: Printz Publishing
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

