En sån som du – Gillian Flynn

9789100161347En sierska som ger avrunkningar i rummet bredvid. En kund med ett hemsökt hem och en familj med mörka hemligheter.

En sån som du av Gillian Flynn är tydligen en skräcknovell. TYDLIGEN. För inte ens jag, hon som är jätterädd för allt som är minsta lilla läskigt, tyckte att denna blev mer än lite sisådär obehaglig (och även det var endast stundvis). Tydligen (Ja, ännu ett tydligen) vann Flynn  2015 års Edgar Award for best short story och jag förstår inte hur. Fanns det inga andra bidrag? Blev juryn mutad?

Nu låter jag som världens mest negativa, men icke. Det var en okej novell, med en intressant huvudkaraktär och några förvånande twists. Jag skulle bara inte räkna den som skräck. Det är ett hyfsat bra försök till att vara psykologisk spänning men hamnar en bit från målet. Början var rolig, mitten var lite småobehaglig och slutet var ett fett frågetecken. Jag hade hellre läst en hel bok om huvudkaraktären och hennes bakgrund då hon var den mest intressanta delen i storyn. Hon höjer hela betyget, om jag ska vara ärlig (vilket jag är).

Antagligen är jag mest besviken för att jag skulle vara ~MODIG~ och våga lyssna på något läskigt sådära och så fick jag något som var absolut icke-läskigt. Detta var ju galet dålig upptrappning inför min stora utmaning Att Våga Läsa Färjan. Uh.

Rekommenderas till: De mest lättskrämda alternativt de som inte vill läsa skräck men vill låtsas som att de gör det.

HT15/VT16-utmaningen: En novell
Förlag: Albert Bonnier förlag
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.
Jag lyssnade på den här: Storytel

4 reaktioner på ”En sån som du – Gillian Flynn

Kommentera

