Prodigy – Marie Lu

lu_prodigy_omslag_inbHar du inte läst första delen i Legend-triologin så kan detta inlägget innehålla SPOILERS.

En vecka har gått sedan Day och June lyckades fly från Republikens hårda grepp. Befolkningen tror att Day är död, när det istället var hans bror som dog. Lillebror Eden är fortfarande i Republikens klor och Day kommer att göra allt i sin makt för att befria honom. Mitt i allt har June blivit Republikens största förrädare och Day är allvarligt skadad.

I sin desperation vänder de sig mot Patrioterna.

Prodigy av Marie Lu är, precis som sin föregångare Legend, en spännande berättelse med fokus på en dystopi i upplösningstillstånd. Det är värld (eller ja, snarare en nation) i upplösningstillstånd där det är svårt att veta vem man kan lita på. Varenda kotte har sin egen agenda, sina egna planer och tillsammans blir det en soppa med tusen kockar.

Jag har sett att en del tycker att Prodigy är bättre än sin föregångare, men jag vet inte om jag håller med där. Missförstå mig rätt, det är fortfarande en väldigt bra bok, men ibland känns det som att det enda som får fokus är kärleksproblemen. Då är jag ändå en person som inte har något emot kärlekstrianglar och så, men jag tycker ändå att det ska finnas en sidostory. Och det finns det ju, men den kommer lite i skymundan ibland. Och det är ju synd.

Trots detta, jag vet själv inte vem jag ska lita på varken medan jag läser eller när boken är utläst och jag blir mer än mycket sugen på att läsa den avslutande delen i triologin. Den är underhållande, bra skriven och jag är fortfarande (lite) kär i Day. Och det är ju ett syfte om något.

Rekommenderas till: Dystopinördz i alla åldrar.

HT15/VT16-utmaningen: En bok med ett ord som titel.
Del 2/3 i Legend-serien
Förlag: Modernista 
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

2 reaktioner på ”Prodigy – Marie Lu

Kommentera

