Percy Jackson #3: Titanens förbannelse – Rick Riordan

9789163881299Har du inte läst del 1 och 2 i serien så innehåller detta inlägget SPOILERS. I warned you.

Percy får en nödrop från Grover och beger sig iväg för att hjälpa honom tillsammans med Annabeth och Thalia. Grover har hittat de två halvgudssyskonen Bianca och Nico och behöver hjälp att få dem till säkerheten i Halvblodslägret. Men precis som alltid så är det långt ifrån enkelt och vännerna stöter på större motgångar än någonsin.

Percy Jackson: Titanens förbannelse av Rick Riordan är ännu en del i serien om halvguden Percy och hans vänner. Utan att spoila för mycket så vill jag säga att jag inte gillar hur en av mina favoritkaraktärer från de föregående böckerna av olika anledningar nästan inte är med i denna boken. Istället får en annan karaktär större plats och nej, det går inte hem hos mig. Det är ett bra sätt att röra om lite i grytan, men jag tyckte att det var onödigt. (Haha. Såklart!)

Som vanligt så håller Riordan hög nivå, det är roligt att få se hur han tolkar och förändrar de olika gudarnas roller i nutid. Jag tycker mig också se utveckling hos Percy, vilket behövs om han ska hänga med i två böcker till. Shit is always about to go down i denna serie och det är ett högt tempo. Det är också då Riordan är som bäst men ändå så tycker jag att Titanens förbannelse inte når upp till de föregående böckernas nivå. Det känns som att jag är ensam om att tycka så, om man ska utgå ifrån andra bloggar och goodreads.

Rekommenderas till: Mytologinördar som gillar både påhitt och spänning.

HT15/16-utmaningen: Young adult
Läs mina åsikter om föregående delar här.
Del 3/5 i Percy Jackson-serien
Förlag: Bonnier Carlsen
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

3 reaktioner på ”Percy Jackson #3: Titanens förbannelse – Rick Riordan

Kommentera

