Snö kan brinna – Katarina Mazetti

9789150117684Rec-ex från Alfabeta.

Fyra människor som delar musik, kärlek, hem och liv. De gruppförlovar sig, men egentligen är de alla förälskade i fel person. I Sveriges 70-tal kan man nästan ta på förändringarna. Feminism, solidaritet, demonstrationer och möjligheten att lösa alla världens problem. Några år senare kommer två av dem att vara döda, men just då ligger hela världen vid deras fötter. Birgit, Joakin, Gunilla och Brecht – fyra vänner men ett gemensamt liv.

Min inledande relation med Snö kan brinna av Katarina Mazetti var knölig. Först blev jag lockad av framsidan. Rött och glatt med dansande människor? Ja, tack. Sen blev jag opepp och kände inte alls för att läsa den, men fick lite sug och tog tag i det. Och blev positivt överraskad. Slutet gott, allting gott.

Jag kommer osökt att tänka på Populärmusik från Vittulaav flera anledningar. De båda utspelar sig i Norrland och ständigt dyker olika dialeketer upp, sådana som gör att en skåning som jag behöver läsa högt för att förstå. Det är samtidshistoriskt i en period då det händer mycket i Sverige och det berättas med humor. Mest av allt upplever jag dock att berättelserna har en likhet i att det händer otroligt mycket, men ändå ingenting. Det finns ingen stor händelse som smäller. Man får helt enkelt följa ett (mer eller mindre) vanligt liv i ett vanligt land. Det låter ju tråkigt, och i många fall kan det bli så, men inte här inte. Istället blir det realistiskt och på riktigt.

Jag har en otroligt romantiserad bild av det svenska 70-talet och genom att läsa Snö kan brinna så känns det som att jag fick en inblick i ett av många sätt att leva då. Ja, det är en fiktiv roman, men tiden och tidsandan var på riktigt. Och Birgit gillar jag mest tror jag. Eller Brecht. Eller Joakim. Eller Gunilla, kanske… De olika karaktärerna är så pass olika att jag hittar saker jag gillar och ogillar hos varenda en. Visst att de i vissa fall är överdrivna (Brecht – sluta hoppa runt på saker!) men jag upplever också dem som verkliga.

Samtidigt som det är en djup berättelse om olycklig kärlek så är det också en humoritisk berättelse om vänskap och musik. Språket verkligen flyter fram i de korta kapitlen och någonstans känns det som bokens främsta styrka. Det är tilltalande och roligt. Vad mer kan man egentligen begära?

Med andra ord, en humoristisk och (till stor del) lättsam bok som jag är glad att jag har läst.

Rekommenderas till: Dig som gillar Grabben i graven bredvid eller Populärmusik från Vittula.
Förlag: Alfabeta
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

2 reaktioner på ”Snö kan brinna – Katarina Mazetti

Kommentera

