Röd drottning – Victoria Aveyard

aveyard_rod_drottning_omslag_inbMare tillhör de röda. Det innebär, utöver hennes röda blod, att hon inte innehar några krafter samt att hon är dömd att leva sitt liv i fattigdom om hon inte hinner dö i kriget först. De silvriga lever istället i överflöd på de rödas bekostnad, med förmågor som de flesta endast kan drömma om. Dessa förmågor används till att hålla de röda i schack och på så sätt kunna använda dem som tjänare, arbetare och soldater i den hierarki som länge rått.

Någonstans hörs viskningar om revolution samtidigt som det upptäckts att även Mare har övernaturliga förmågor. Samtidigt som kungen inser vilken fara Mare är för de silvrigas överlägsenhet ser Mare en möjlighet att få regimen att falla från insidan. Vem kan hon lita på som ensam röd inlåst bland massvis med silvriga?

Röd drottning av Victoria Aveyard är en ungdomsbok som handlar om en dystopi där längtan efter en revolution börjat ta fart. Med andra ord, en klassisk Bam-bok. Det är den första delen i en triologi och tyvärr är det så att vi måste vänta ett par månader till innan del två kommer ut. Jag har märkt att många jämför serien med flera andra liknande YA-serier, såsom Hungerspelen, men jag vet inte om jag håller med. Självklart så finns det likheter – berättelsen utspelar sig i en dystopisk framtid där en speciell tjej får en möjlighet att krossa förtrycket som stora delar av befolkningen får utstå medan en minioritet lever i lyx. Jag tycker dock ändå att det blir eget och jag känner inte en enda gång att det blir så pass likt någon av de andra serierna att det stör mig. Många böcker påminner om andra, sen är det upp till var och en hur lika stories man är ute efter. För mig var detta perfekt, exakt vad jag dras mot men ändå något eget.

Bäst tycker jag nog att karaktärerna är. Jag har hela tiden svårt att avgöra vem som är god och ond, vilket gör att flera händelser chockerar mig längs vägen. Kanske är det så att det beror på att väldigt få av människorna är varken eller, vilket jag tycker Aveyard vinner på på flera sätt. Det är lättare att relatera till människor som har lite av varje i sig, så som det brukar vara. Mare både gillar och ogillar jag. Hon tar vissa dumma beslut där jag måste lägga ihop boken och ta några djupa andetag för att orka med henne, men samtidigt så tycker jag att det är kul att följa henne. Både Cal och Maven gillas, men mer än så vill jag inte säga förrän bok två (vill ej behöva ta tillbaka något jag säger, hehe).

Kort och gott så är detta en för nutiden klassisk YA-bok med dystopi, revolution och en kick-ass brud som huvudroll. Hos mig går det hem som handen i handsken, i alla fall. Kan del två komma ut snart, eller!?

Rekommenderas till: Dig som gillar dystopier, revolutioner och them super powers.

Del 1/3 i serien Röd drottning.
Förlag: Modernista
HT15/VT16-utmaningen: En bok som är publicerad år 2015
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

3 reaktioner på ”Röd drottning – Victoria Aveyard

Kommentera

