Mitt hjärta går på – Christoffer Holst

ChristofferHolst_Mitt hjärta går på_inbunden.inddRex-ex från Bokfabriken

Jag skulle kunna berätta om Chavve, om hur han har bott i Stockholm i tre år, hur han inte vågar någonting, om hur kvällarna efter jobbet på kaféet alltid slutar med Titanic i ensamheten.

Jag skulle kunna berätta om Pontus, som drömde om att bli skådespelare men nu har tvångstankar och hypokondri. Om hur dessa två unga män träffas och förändrar varandras liv.

Jag skulle kunna berätta om vilken romantisk och komisk berättelse Christoffer Holst berättar i Mitt hjärta går på men jag vill inte avslöja för mycket. Jag tycker att i detta fall är det så att ju mindre man vet om vad som komma skall, desto bättre är det. För detta är så pass bra att jag sträckläste hela kalaset. Antalet sidor ligger på färre än 200, men jag hann ändå bli förälskad i dessa två underbara unga män, bli upprörd, gråta och skratta med dem.

Det är två väldigt mänskliga karaktärer Holst har lyckats måla upp. Ibland glömmer jag bort att de inte är på riktigt. Kärleken som blossar upp känns också äkta, sådär som det gärna är i början när man sakta men säkert lär känna en annan person. Intensiv på ett sådant sätt att hela världen känns lite ljusare. Men även de mer tråkiga händelserna som sker tycker jag passar in, för om det är något livet är så är det operfekt. Skit händer, och då är det klart att både Chavve och Pontus får sina bitar av kakan.

Att Holst lyckas måla upp en berättelse som jag tror på till hundra procent är det jag gillar mest, tror jag. Det var också det som gjorde att jag med tårar i ögonen avslutade boken, tittade upp på min sambo och sa ”denna bör vi läsa högt för varandra.” Om inte det är ett bra betyg, vad är det då?

Rekommenderas till: Romantikern.

Checkar av en punkt i HT15/VT16-utmaningen: Debutbok (och vilken debut då!)
Vill du läsa mer om handlingen så kan du göra det hos förlaget: Bokfabriken
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

4 reaktioner på ”Mitt hjärta går på – Christoffer Holst

Kommentera

