Etthundra mil – Jojo Moyes

jojo-moyes-Etthundra-mil-1Jess har haft det jobbigt ett tag. Det har gått mer än två år sedan hennes man lämnade henne, deras dotter Tanzie och hans tonårsson Nicky. Jess balanserar nu två jobb för att kunna betala högen med räkningar som ständigt växer. Nicky blir ständigt misshandlad av grannarna för att han sticker ut. Tanzie räknar allt hon kan räkna. När livet är på bottnen så blir det mot alla odds värre. Det börjar dock bra, mattegeniet Tanzie får ett stipendieerbjudande från en privatskola. Den avgiften som blir över är dock bra mycket mer än vad Jess kan fixa fram, vilket gör att hon stoppar in både Tanzie, Nicky och hunden i den alldeles för gamla och inte alls hela bilen, kör iväg mot Skottland och en matteolympiad med en prissumma som de mer än någonsin behöver.

Ed’s liv har också skitit sig på sistone. Tack vare sitt företag är han rik, men frågan är om alla pengar i världen kan hjälpa honom nu. Efter att inte ha tänkt sig för är han mitt i en insiderhärva som gör att han riskerar flera års fängelse. När han erbjuder Jess och barnen skjuts till Skottland är det hans första osjälviska gärning på flera år. Resan kommer att bli något utöver det vanliga, fylld med klasskrockar, hopp och en speciell kärlekshistoria.

Etthundra mil är den första boken jag läser av Jojo Moyes. Och det kommer absolut bli fler. Det tar mig en bra stund att fastna för historien, men sen blev den bara bättre och bättre. Man får följa de olika karaktärernas tankar i olika kapitel, vilket jag tycker funkar bra. Moyes sätt att skriva följer genom hela boken trots att man märker skillnad på de olika karaktärernas röster. När det gäller Tanzie är det som tydligast, hennes meningar är längre och man märker att hon är ett barn. Detta utan att det blir jobbigt eller barnsligt på något sätt.

Inledningsvis hade jag väldigt svårt för Jess, och det håller sig kvar igenom hela boken trots att jag inte rakt ut ogillar henne i slutändan. Till stora delar kan jag förstå hennes val, men i vissa fall känns hennes ”principer” överdrivna och inte speciellt realistiska. I mean, money aint no problem för Ed, varför sover hon då i en bil och äter gamla mackor när han mer än gärna hjälper till? Och så är hon dryg och otrevlig. De andra karaktärerna gillar jag, speciellt Tanzie och Nicky, som jag tycker utvecklas och blir bättre och bättre ju längre storyn fortgår.

Bäst av allt är den klassiska romantiken i klassisk chick lit-andra. Den är kittlande och går rakt in i maggropen. Det gick så långt att jag låg och fnittrade. Säkert rodnade jag också. (Hoppas inte.) Med andra ord, väl värd att läsa.

Rekommenderas till: Romantiker och chick lit-älskare av alla slag.

Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

