Den japanska hemligheten – Kaj Falkman

0000014_den-japanska-hemligheten_420Rec-ex från Bokförlaget Langenskiöld

Erik är en ung, svensk diplomat på sin första utlandspost i Tokyo. Han försöker lära känna den japanska kulturen genom att ta lektioner i allt från judo till träsnideri. Han fotar och filmar och han diskuterar och frågar. Mitt i allt detta finns också Claudia, en italienska som ofta tar upp tankarna hos Erik. Det är en berättelse om att vara ung, om romantik och att finna sig själv, men också om ett land och en kultur som försöker återhämta sig efter en av världshistoriens största tragedier – atombomben.

Det är svårt att beskriva Den japanska hemligheten. Kaj Falkman har skrivit en bok jag inte riktigt kan sammanfatta, vilket jag tror kan bero på att jag mest tilltalades av hans sätt att skriva och inte berättelsen i sig. Missförstå mig inte, jag gillade att följa Erik och den historia som berättas men Falkmans sätt att använda ord för att beskriva känslor och funderingar var det allra bästa. Boken består av 53 korta kapitel, och jag dras till många av namnen, och det är alltid ett plus. Stad utan skuggor och Regn och tre fåglar är två favoriter.

Det är mycket som händer, men ändå ingenting alls. Det är inget typiskt händelseförlopp som tar upp hela boken från start till slut, utan istället handlar det om alla de olika saker som sker i Eriks liv – filmen han spelar in och hela tiden får idéer till och hur han får dem, träsnideriet, lärdomarna om det japanska samhället och kulturen. Det är en mjuk berättelse, och trots att jag inte kunde förutse vad som skulle ske så förväntade jag mig inga större överraskningar. Mest för att de inte behövdes, då jag tycker att språket och inblickarna i dåtidens Japan är tillräckligt. Ändå så blev jag lite chockerad av slutet, som kom att göra mig otroligt tillfredsställd och nöjd med hur det hela artade sig.

193 sidor kort med ett otroligt vackert språk. Exakt vad jag behövde nu. Det enda jag känner blev lite otydligt i början var vilken tid vi befann oss i, kanske var det medvetet men personligen så blev jag lite förvirrad ibland. Utöver det så var det en fin berättelse, och jag är väldigt glad att jag har läst den. Nu kan jag checka av ”En bok där historien utspelar sig utanför Europa” i min HT15/VT16-utmaning.

Rekommenderas till: Dig som uppskattar berättelser utan snabba kast men med ett underbart språk.

Går att köpa här: Adlibris och Bokus

En reaktion på ”Den japanska hemligheten – Kaj Falkman

Kommentera

