Mina drömmars stad – Per Anders Fogelström

Källa: Bonnier förlagenHenning är dryga femton år när han kommer till Stockholm, påtvingad en vuxenvärld som de flesta femtonåringar idag slipper undan några år till. På flykt ifrån fattigdom, på jakt efter jobb. Det är 1860-tal och det är Södermalm i Stockholm. En arbetarklass som försöker överleva när svält, kyla och sjukdomar slår till. En arbetarklass som börjar puttra, viskningar om revolution, om förändring. Mitt i detta finns en ung Henning, som lär känna storstaden, arbetslivet och vuxenlivet – allt på samma gång. Och vi får följa med.

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström är del 1 i Stadsserien, där man i fem böcker får följa Henning och sedan hans ättlingar under hundra år år i Stockholm. Nu har jag endast läst den inledande boken, men än så länge så skulle jag vilja påstå att det handlar mindre om individerna och mer om strukturer. Ett sätt att leva, att ta sig fram i sin tid och plats. En vardag, de problem man stötte på men även de tankar många hade. Visst ska man inte glömma att Mina drömmars stad är en romanserie och inte av dokumentärslaget men inte heller ska man förminska den kunskap Per Anders Fogelström satt på. En expert på dåtidens Stockholm, och hur livet var, skulle jag nästan vilja påstå.

Folk har tjatat på mig i evigheter och nu när jag väl började att läsa denna på många sätt hemska (men ack så bra) berättelse så ville jag inte bli klar. Jag drog ut på det, tvingade mig själv att inte läsa för många sidor varje dag. Njutningen var total, sättet Fogelström skrev på är magiskt, det går rakt in i hjärtat.

Jag gillar att läsa om arbetarklassen, jag tror att det är en del i min resa till att finna mig själv, och det gör att Hennings livsberättelse passar mig som handen i handsken. Ofta kan jag tycka att det romantiseras något otroligt mycket kring hur arbetare genom tiderna har haft det men inte här inte. Det är mörkt, smutsigt och ärligt. Det gör ont att slita ut sig, det är ständiga rädslor för att inte klara vintern eller sjukdomarna som härjar. Det är klasshat, men också en önskan om ett annat liv. Det är äkta – det är inte kul att vara fattig och utarbetad innan du blivit 35.

Henning är en underbar karaktär. Jag lever med honom genom hela berättelsen och jag uppfattar honom fortfarande (det var några veckor sedan jag blev klar) som en autentisk person. Kanske för att det finns så många som har levt exakt det liv som han har levt? Även Lotten och Tummen är karaktärer jag uppskattar, tillsammans skapar de en balans i boken.

Slutsats? Vill läsa fortsättningarna NU men måste hålla på dem, tänker inte låta denna upplevelsen ta slut så snabbt.

Rekommenderas åt: Alla. Ett tvång.

Går att köpa bland annat här: Adlibris och Bokus

En reaktion på ”Mina drömmars stad – Per Anders Fogelström

Kommentera

