Bloggstafett: Var är Audrey?

var_audycmk_11910Som jag har tjatat om nu ett par gånger så är ju bloggstafetten igång. Igår kunde man läsa om Var är Audrey? av Sophie Kinsella hos Anna (Sagan om sagorna) och nu är det ÄNTLIGEN min tur att få babbla. Det känns onödigt att skriva något om storyn, men om du vill veta mer om den så kan du läsa mer på förlagets hemsida. Jag går direkt in på mina åsikter istället.

Jag gillar att det är en YA-bok med ett sådant viktigt ämne som psykisk ohälsa. Det är något som många stöter på redan när man är ung, antingen själv eller någon man känner, och att det då representeras i bokvärlden är både logiskt och viktigt. Personligen så kan jag uppskatta både väldigt mörka och väldigt ljusa böcker, och att attackera ett så allvarligt ämne som ångest och social fobi med humor fungerar väldigt bra i detta fall. Jag skrattade rakt ut flera gånger, och balansen mellan mörkt och ljust fungerade bra – det till och med tippade över mot det ljusa flertalet gånger.

Detta stycke KAN innehålla SPOILERS för dig som inte har läst boken, beroende på hur lite du vill veta om berättelsen. En bit in i berättelsen blev jag lite nervös över att det skulle bli Pojke räddar flicka-kalas av det hela, men jag tycker ändå inte att det blev så. Jag upplever det som att Audrey själv drar sig framåt, inte bara med hjälp av Linus, utan även på grund av ‘uppdragen’ hon får av sin psykolog (bland annat). Det var en stor lättnad, inte bara för att det är tråkigt och gjort en miljon gånger förut, utan även för att det känns lite överdrivet. Hon klarar ju sig så jädrans bra själv, så det är så!

Ibland kan jag tycka att det blir lite förenklat när det gäller synen på ångest och social fobi. Personligen så har jag inte speciellt mycket erfarenhet när det gäller social fobi (mer än den som ”överraskande” dyker upp varje gång jag får ångest) men när det gäller den andra delen, ångesten, attackerna, att vara så utmattad för att man är trött och mörk på insidan? Det känner jag till. Ibland går det snabbt att bli bättre. Ibland tar det flera år. Ibland går det typ inte alls. Att det går väldigt fort för Audrey känns lite väl överdrivet ibland, men vem är jag att säga hur det går till för andra? Jag har själv haft episoder av ångest som försvunnit snabbare än andra. Så, ja. Kluven. SPOILER: Dippen som kommer ganska nära slutet är fan alldeles för liten dock. Ett sådant bakslag ger konsekvenser, I promise you that.

Karaktärerna då? Jag gillar de flesta. Audrey gick det snabbt att börja tycka om, det är kanske inte så konstigt då det är henne man följer, men hon är en person som jag tror att jag hade velat lära känna om hon var riktig. Det känns som att man kan ta på henne, precis som med de flesta andra karaktärerna. Kinsella har lyckats göra en hög med personer som jag faktiskt upplever som riktiga personer. Jag älskar både Frank och Linus också, utan någon egentligen anledning.

Däremot så är jag lite tveksam när det gäller Audreys mamma. Missförstå mig inte nu, jag tycker att hon är hysteriskt rolig, speciellt i ”diskussionerna” om datorspel, men också lite FÖR överdriven ibland. Kanske är det en försvarsmekanism att  snacka datorspel dygnet runt när ens dotter är sjuk – I don’t know. Ibland upplevde jag bara att det blev lite mycket, samtidigt som jag inte hade velat att hon försvann helt och hållet heller. Absolut inte.

Måste säga som Emm i måndags: Jag ville inte att den skulle ta slut, jag ville följa karaktärerna en längre tid än de två dagar de tog att läsa boken. Kanske för att lära känna Frank lite mer. Kanske mest därför. I fem böcker till? Heheh. Väldigt otippat att jag, the bokserielover, känner så.

Rekommenderas för: Dig som vill läsa om psykisk ohälsa med en uppåtkurva, men också vill skratta en hel del!

Imorgon är det dags för: Johanna Kika in där!
Går att köpa bland annat här: Adlibris och Bokus
Boken har jag fått från B Wahlströms förlag, som också ordnade denna bloggstafetten. Stort tack för att jag fick vara med.

En reaktion på ”Bloggstafett: Var är Audrey?

Kommentera

