Blodbokens tid – Bodil Mårtensson

Mrtensson - Blodbokens Tid - 9789187301490Rec-ex från Bokfabriken.

Det är sommar i Helsingborg, år 1346. Kung Magnus Erikssons kusin fru Inga ska gifta sig med den danska kungen Valdemar Atterdags syssling. Det är mening att det kungliga bröllopet ska stabilisera freden mellan Sverige och Danmark, att släktskapet ska ge en grund att bygga en framtid på i Skåne.

Dryga femton år tidigare har kung Magnus köpt Skåne och Blekinge, vilket har skapat fred men också stora hål i statskassan. Smällen för skulderna får adeln ta, vilka får egendomar indragna och höga skatter att betala. Detta har inte setts med blida ögon, och en spricka mellan adeln och kungen har uppstått. Inför det stundande bröllopet har onda planer satts i rullning. Inte bara i Helsingborg finns hoten, utan även drottning Blanche och kungasönerna är i farozonen i Stockholm.

Blodbokens tid av Bodil Mårtensson är den första delen i en triologi av historiska spänningsromaner som utspelar sig i medeltidens Sverige. Uppföljaren Kastanjeträdets makt kom ut nu i augusti. Mårtensson blandar fiktiva händelser och karaktärer med autentiska strukturer och personer. Efter berättelsens slut ger hon en bakgrund, där hon beskriver hur de flesta dokument vi har om denna tid i Sveriges historia förstördes i branden på Stockholm slott år 1697. Därför har hon utgått ifrån de utländska dokument samt krönikor som har beskrivit det politiska läget i landet just då. Kanske gick det till just så här? Med en hotbild mot ett bröllop i Helsingborg…

Det är något väldigt tillfredsställande med att läsa om sina egna hoods. Okej, nu är jag inte från Helsingborg, men efter fem år i Stockholm så är allt söder om Hallandsåsen tillräckligt nära hemma och Malmö. Just denna omtumlande tid i Skånes historia är otroligt intressant, men ändå inte något som jag kan speciellt mycket om. Med andra ord, berättelsen går rakt in i hjärtat – och att Mårtensson gör det på ett realistiskt sätt gör det hela inte sämre.

Karaktärerna, både de fiktiva och autentiska, är beskrivna så att de känns verkliga och rätta för sin tid. Det var en hel del personer med, vilket gjorde det hela lite förvirrande ibland, men när man väl kom in i det så fick jag mina favoriter. De flesta karaktärerna var nödvändiga, men jag undrar ändå inte om man hade vunnit på att skippa vissa av dem helt och hållet. Kanske får de ett tydligare syfte i fortsättningsböckerna, vad vet jag?

Jag har höga förhoppningar på uppföljaren, speciellt då jag upplevde att jag relativt sent i boken började bry mig om flera av karaktärerna och jag vill gärna följa dem en längre period. Så bäst av allt måste ändå vara att det har kommit en till. Perfekt höstläsning, tror jag.

Blodbokens tid blir en avcheckning på ”En del av en serie” i min utmaning HT15/VT16.

Rekommenderas till: Historienördar som inte har något emot en salig blandning av fiktion och verklighet.

Går att köpa bland annat här: Adlibris och Bokus.

En reaktion på ”Blodbokens tid – Bodil Mårtensson

Kommentera

