REVIEW: Letto Frontlight

Nu har jag haft min Letto Frontlight ett tag och jag har hunnit använda den tillräckligt mycket för att kunna utveckla en åsikt. Först så vill jag börja med att säga att jag är långt från en expert när det gäller läsplattor och liknande, tvärtom så har jag aldrig tidigare ägt en renodlad läsplatta. Istället läste jag e-böcker på min vanliga platta, den som nu endast används till studier och beroendeframkallande spel. Jag utgår helt enkelt från mina upplevelser och väldigt begränsande erfarenheter sedan tidigare. Nu kör vi!

Allmänt
När det gäller känslan när jag läser, som ändå bör vara något av det viktigaste tänker jag, så är jag mer än nöjd. Båda sidorna har knappar, vilket gör att man med ett klick kan byta sida både framåt och bakåt. Detta är det sättet jag föredrar. Man kan också använda skärmens touch, men jag upplever att den är lite segare och att det förstör läsupplevelsen smått. Denna seghet är något som återkommer ibland när man använder plattan utanför läsningen, till exempel när man rör sig bland samlingen av böcker/biblioteket. Det är samtidigt förståeligt med tanke på batteritiden (återkommer till den). Det stör inte mig speciellt mycket, då jag spenderar 95% av min aktiva tid med plattan inne i läsläget, men det är ändå värt att nämna.

Det finns en webbläsare men den är värdelös. Här blir segheten påtaglig, samtidigt så har jag inget behov av en webbläsare alls. Det är bra att det finns, jag menar, det finns säkert folk som uppskattar det. Jag ser dock ingen anledning till varför jag skulle vilja surfa medan jag läser.

Andra grejer som finns är ordböcker, möjlighet att märka en sida så att du hittar tillbaka och så vidare. 4 GB inbyggt minne, som enligt Adlibris hemsida innebär cirka 4000 e-böcker, men också möjlighet att använda sig av ett SD-kort. Det gillar jag. Det ingår två böcker och fem noveller från start, sådant är alltid ett plus.

IMG_20150912_114457 IMG_20150912_114629

Batteriet
Detta är en big deal för mig. Ska jag ha en läsplatta så vill jag slippa ha med mig en sladd. Halva grejen är att jag kan ha med mig en hel hög med böcker i bakfickan, en möjlighet att läsa på resor och så vidare. Att behöva tillgång till uttag varannan dag skulle göra att Letton skulle bli liggande i ett hörn för att jag är värdelös på att lyckas hålla mina grejer laddade. Vilken tur då att batteriet håller i flera veckor. När man kopplar in plattan till datorn för att överföra böcker till den så laddas den automatiskt så har inte kunnat testa exakt hur länge batteriet håller utan att laddas, men har inte behövt ladda den på grund av lågt batteri en enda gång på dryga månaden. Högsta betyg, är mer än nöjd.

Att skaffa böcker
Letton är direkt kopplad till Adlibris webshop, vilket gör att du kan köpa böcker med endast några klick så länge du är uppkopplad. Jag har navigerat mig lite i shopen och den funkar okej. Det är inte lika smidigt som på dator men jag tycker ändå att shopen uppfyller sitt syfte. En stor fördel Letton har i jämförelse med många andra läsplattor, till exempel Kindle, är att det går att låna böcker från biblioteket. Då laddar man ner filen på sin dator och för snabbt över den till plattan. För att överföra böcker behövs programmet Adobe Digital Editions på datorn, vilket går snabbt att ladda ner. Det är väldigt enkelt att lära sig och överföringen går snabbt och smidigt. Här är jag positivt överraskad, jag trodde att det skulle vara mer komplicerat men tji fick jag.

Skärm och ljus
Jag, som tidigare läst e-böcker på en blank skärm där ljus reflekteras både hit och dit, gillar idéen med läsplattors mer matta skärmar. Jag är mer än nöjd med frontlightens ljus, som genom att försöka (och lyckas relativt bra) imitera en riktig boks läsupplevelse inte har gjort mig trött i ögonen efter flera timmars aktiv läsning. Ljuset känns snällt mot ögonen och man kan med några enkla knapptryck ändra ljusstyrkan beroende på om man sitter utomhus, i ljus eller i mörker.

Storlek
Det är en skärm på 6″, vilket är en en perfekt storlek på något som ska vara bärbart. Jag har haft med den i väskan när jag åker iväg, medan sambon lyckas få ner den i bakfickan. Storleken gör också att den ligger bra när man läser och för mig funkar det både att läsa med en och båda händerna.

Slutsats
Så,  vad tycker jag då? Jag är mer än nöjd med min Letto Frontlight. Den gör allt det jag förväntar mig av en läsplatta och den fungerar i alla de situationer där jag använder den. För 995 pix är den ett kap.

Fördelar och nackdelar
+ Smidig, lagom storlek
+ Bra batteritid