Kolbarnet – Monica Kristensen

IMG_20150901_200350Rec-ex från Leopard förlag.

En dag försvinner en femårig flicka från förskolan Kolbarnet. Vinterns kyla och mörker ligger tungt över Svalbard och detta lilla Alla känner alla-samhället. Trots att de flesta inledningsvis tror att det är Ellas pappa som har tagit sin dotter och gömt sig så skapas en oro som chockar den lilla orten. Tänk så är Ella ensam ute i den genomträngande kylan? Och om det inte är Ellas pappa som har henne, vem kan ha tagit henne?

Det absolut mest intressanta i Kolbarnet av Monica Kristensen är gruppdynamiken i denna lilla, och väldigt isolerade, byn. Hur snabbt rykten sprids, relationen infödda – nyinflyttade, den bittra smaken av en döende gruvort. Hur det påverkar polisstyrkan att alla känner alla, hur svårt det är att stå nära någon när man måste ta ett steg tillbaka för att se hela bilden. Dessa grejerna lyckas ta tag i mig mest, det är här Monica Kristensen är bäst. (Haha, rim!)

Däremot så förvirrar jag mig bort bland alla namn. För en bok på dryga 250 sidor så tycker jag att det finns lite för många karaktärer, berättelsen hade klarat sig utan några av dem. Det blev lite förvirrande ibland. Från start till slut hoppas det i tiden, och trots att varje kapitel tydligt inleds med vilket datum det handlas om så vet jag att det inte är allas cup of tea – det vill säga, värt att ha i åtanke.

Jag gillar att den är så lättläst, det gick snabbt att komma igenom den och jag tror att 250 sidor är lagom i detta fall. Jag hann aldrig tröttna för en sekund. Uppskattar också att få läsa en kriminalroman utan konstiga mord och blod överallt. Och med denna boken fick jag checkat av en rad i HT15/VT16-utmaningen. Kvinnlig författare. Terminen började ju nyligen. Wie!

Rekommenderas till: Alla som gillar lättlästa kriminalromaner utan blodiga scener och grova mord beskrivna i detalj.

Går att köpa här: Adlibris och Bokus.

3 reaktioner på ”Kolbarnet – Monica Kristensen

Kommentera

