Hungerspelen – Suzanne Collins

668518Katniss Everdeen är fjorton år gammal och lever i distrikt 12 i det dystopiska samhälle som varje år väljer ut tjugofyra ungdomar till en underhållningstävling på liv eller död. Endast en av de tävlande kommer att komma ut från tävlingsarenan levande och nu har dagen då ungdomarna väljs ut kommit. Antalet lappar med Katniss’ namn på är många, då hon under året har bytt ut en lapp mot mat flera gånger, medan hennes älskade lillasyster Prim bara har sitt namn med en gång på grund av sin låga ålder. Katniss’ värsta mardröm är att hennes eller Prims namn ska dras när det nu är dags för den 74:e årliga Hungerspelen…

Det är klart att jag älskar Hungerspelen av Suzanne Collins, jag menar, det är en triologi (älskar) inom genren Young Adult (älskar) och det handlar om en dystopi (älskar). (Vissa skulle vilja kalla detta för en postapokalyptisk science fiction men jag håller inte med. Den förtryckande staten är väldigt närvarande i alla tre böckerna. Det är väl i och för sig en annan diskussion för en plats och tid.)

Jag tycker att berättelsen håller sig på en bra nivå, inget känns för utflippat eller galet utan jag tror verkligen att i det samhället som råder i boken så skulle allt som sker kunna hända. Jag brinner för karaktärerna, ett undantag är Prim (återkommer nog till detta när jag skriver om fortsättningarna i triologin) men jag känner att det inte gör någonting. Team Peeta är jag också, hehe. Älskar honom, han är sympatisk.

Filmatiseringen är så pass bra att jag inte ens kan säga att jag föredrar boken, förutom att man får mer av allt i boken dårå. DET NI. Big like.

Vem jag rekommenderar boken till: Alla ni som gillar berättelser om dystopier, individer som slår tillbaka mot förtryck och lite ass-kicking.

Går att köpa här: Adlibris och Bokus.

Kommentera

