Jane Eyre – Charlotte Brontë

9789174292343Kommande stycke kan innehålla SPOILERS för den handfull människor i världen som inte läst denna klassiker. (Eller var jag sist? Jag kan ha varit sist.)

Jane Eyre är en berättelse om Jane och hennes minst sagt krokiga liv under 1800-talets Storbritannien. Den föräldralösa flickan växer upp i ett kärlekslöst hem hos sin moster, men till slut får hon lämna hemmet för att börja skolan. Inte heller där blir det bättre då föreståndaren bland annat låter barnen svälta. Hon stannar dock ändå kvar på skolan för att arbeta som lärarinna men tröttnar snart och söker sig mot nya jobb. Detta finner hon snart och hon börjar snart få känslor för arbetsgivaren, Mr. Rochester.

Jane Eyre är en berättelse om en ung kvinnas kamp för att bli självständig då hon möter motstånd i samhället och i religionen. När hon som ung kvinna blir förälskad i sin arbetsgivare upplever hon även en inre kamp med sig själv. En kvinnas självständighetskamp var ett känsligt ämne då boken kom ut (1847, 1850 på svenska) vilket mycket möjligt kan förklara varför Charlotte Brontë skrev den under pseudonymet Currer Bell.

Jag älskar Jane Eyre. ÄLSKAR. Jag har inte läst så många klassiker, men just denna tid och känsla är något som berör mig. (Typ som tv-serieversionen av Jane Austens Emma, HERREGUD, vad jag älskar den.) Jane Eyre berör mig också för att hennes kamp hela tiden är närvarande. Hon är en realistisk karaktär, långt ifrån perfekt, vilket gör att man har lättare att relatera och tycka om henne. Jag vill att det ska gå bra för henne och jag lider med henne när det går dåligt.

En berättelse som är värd att läsa. Kanske borde ta och se en av de tio tusen filmatiseringar som har gjorts?

Vem jag skulle rekommendera boken till: Alla, mest för att det är en klassiker och klassiker säger de ju att man bör läsa. I övrigt; till de som gillar berättelser om en äldre tid och om kvinnors situationer och livsöden.

Går att köpa här: Adlibris och Bokus.

Kommentera

