Populärmusik från Vittula – Mikael Niemi

popularmusik_fran_vittula-niemi_mikael-20397221-frntMatti och hans (väldigt) tysta kompis Niila växer upp i sextio- och sjuttiotalets Pajala. Det är en tid då mycket händer i området, bruken läggs ner, vägarna blir asfalterade och rockmusiken blir populär. Den äldre generationen gör motstånd mot förändringarna medan de yngre drömmer sig bort till ett liv som den nya tiden har gjort möjligt.

Första gången jag läste Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi så fattade jag inte grejen. Vad var det som alla tyckte var så himla bra? Under en kurs i samtidshistoria för sisådär 1-2 år sedan skulle vi läsa en samtidshistorisk roman och jag valde just Populärmusik från Vittula. Anledningen var tråkig, jag hade läst den förut och den var enkel och snabb att läsa. Jag hade en cirka miljon sidor kurslitteratur att läsa och jag ville inte lägga ner onödig tid på skönlitteratur (tråkigt, va?). Vilken positiv chock jag fick. Jag sträckläste i stort sett boken och låg och storskrattade från och till. Man kan fråga sig om det är en samtidshistorisk bok, eller om den mer handlar om en självbild som lever kvar in på 2000-talet. Hur det än är med den saken så är det en bok som drar en in i en tid och plats där man verkligen känner att en förändring sker – den handlar mer om samhällskänslan och förändringen än om berättelsen i sig skulle jag vilja påstå.

För nej, berättelsen kanske inte känns realistisk ända in i detalj (eller?), men det gör ingenting, för jag går på varenda ord ändå. Det är machokultur gånger hundra, generationsmotsättningar och Det Nya Moderna Samhället. Jag skrattar och jag ler. Ibland är humorn uppenbar, men den ligger också där mellan raderna och pyr mest hela tiden, samtidigt som det finns ett allvar i den. Populärmusik från Vittula är en bok som jag är glad att jag läste en andra gång – och det kommer med stor sannolikhet också bli en tredje.

Vem jag skulle rekommendera boken till: De flesta, men jag tror ändå att man bör vara 15 år plus för att få ut så mycket som möjligt, om vi ska åldersgeneralisera lite.

Här går den att köpa: Adlibris och Bokus

En reaktion på ”Populärmusik från Vittula – Mikael Niemi

Kommentera

