Sudden death – Anne Holt & Even Holt

untitledRec-ex från Piratförlaget
Läkaren Sara Zuckerman räddar livet på en fotbollsspelare som ramlar ihop på planen efter en match i Champions leauge. Hennes vän, även han läkare, Ola finner tecken på att ett nytt dopningpreperat på något sätt har en koppling till händelsen. Återigen står Sara och Ola inför en utmaning som är större än vad de båda är beredda på  – i en värld där girighet och hänsynslöshet driver människor långt förbi alla moraliska gränser.

Sudden death av Anne Holt och Even Holt är den andra delen i en serie om Sara Zuckerman och Ola Fermen. Första boken heter Flimmer men den har jag inte läst så kan inte uttala mig om hur den är i jämförelse med Sudden death. Men det är nada problem då de är fristående.

Först och främst så vill jag våga påstå att det märks att det har varit med en läkare (Even Holt alltså) och påverkat. Inte för att jag vet om allt de säger stämmer överens med verkligheten, men det är i alla fall bra nog för att jag ska gå på att det skulle kunna hända medicinskt sett. Jag gillar tempot, det händer tillräckligt mycket för att jag ska hållas intresserad men ändå så är det ett tempo som för att man hinner tänka efter, fundera på mysterierna som dyker upp längs berättelsens väg. Språket är enkelt att följa, men ibland trasslar jag in mig i alla personer som nämns och sen glöms bort i hundra sidor för att återigen dyka upp. Snacket om alla läkargrejer tar det en stund att vänja sig vid, men jag kommer på mig själv att gilla det efter ett tag. Det känns mer på riktigt när de förklarar hur det ligger till på medicinsk nivå.

Självklart kittlar historien extramycket förmig då den handlar om sportvärlden, den som jag själv älskar och är en del av, och dess mörka sidor. Men det är också där det faller lite, jag skulle jag vilja påstå att om detta (SPOILER: antalet döda och konstigt skadade spelare på så kort tid alltså) hade hänt i verkligheten så hade supportrarna reagerat. I promise you that. Det känns dock inte som ett sådant stort problem i det hela, de flesta tänker nog inte på det på det sättet som jag gör i detta fall.

Det gick snabbt att ta sig igenom de 450 sidorna, och jag uppskattade det inte allt för hetsiga tempot och hur de olika delarna av berättelsen kom att hänga ihop. Värd att läsa.

Går att köpa bland annat här: Bokus och Adlibris

Kommentera

