Har du-tag

Har du läst…

…en bok med snö på omslaget?
Snö av Orhan Pamuk. De flesta utgåvorna har snö på sig, vad jag har sett.

…en bok som handlar om krig?
Ja. Ett par stycken. Hannahs gåva av Margaret Evans till exempel. (Ska jag vara ärlig så är jag inte helt hundra på att det är den jag har läst men vi kör på det, haha.)

…en bok som är skriven av en finsk författare?
Nope. Inte vad jag vet, dålig koll. Närmaste jag kommer är Mikael Niemi som är från Tornedalen. Det är ju NÄRA Finland, åtminstone. Populärmusik från Vittula är en favorit hos mig.

…en bok som är över 800 sidor?
Ja, fast det är nog ganska få. Mest på grund av att de är så jobbiga att hålla upp. Harry Potter och Fenixordern har cirkus 1000 sidor och den är bra. Mycket bra.

..en bok som har ett spöke som huvudkaraktär/har en stor roll?
Tror inte det. Än.

…en bok där någon av huvudkaraktärerna äger en affär?
 Bokhandlaren i Kabul av Åsne Seierstad. Vilken bok, då!

…en bok där någon av huvudkaraktärerna är fruktansvärt rik?
Christian Grey i 50 shades of grey till exempel. Inte helt ovanligt i fantasins värld det där, att ha otroligt mycket pengar.

…en bok som handlar mycket om djur.
Black Beauty av Anna Sewell var en favorit när jag var en kid. Minns inte mycket av den idag, men vet i alla fall att Black Beauty var en vacker häst som jag drömde om länge länge länge.

…en bok var titel innehåller ordet EN?
Hur kan jag inte komma på någon?

…en bok som utspelar sig på hösten?
Sådant minns jag sällan, tyvärr. Tror inte att jag har läst en bok som haft fokus på att det har varit höst.

…en bok som knappt innehåller några glada inslag?
Räknas Of mice and men av John Steinbeck in här? Otroligt tragisk, men det är en vackert skriven berättelse.

…en bok som handlar om bröllop?
Tror inte det, inte min grej det där. Bröllop alltså.

…en bok som handlar om häxor?
Åter igen, Harry Potter. Alla sju.

…en bok som utspelar sig på en ö?
And then there were none av Agatha Christie.

…en bok som har en karaktär som du kan känna igen dig i?
Många! Bland annat Scott i Lisey’s berättelse av Stephen King, mycket på grund av det mörker han bar runt på. Han är i och för sig död, men berättelsen kretsar till stora delar kring hans liv.

…en bok som utspelar sig i rymden?
Inte vad jag minns. Älskar rymden, men föredrar det i filmform.

…en bok som i titeln innehåller något av de fyra elementen? (eld, vatten, luft, jord).
Eldvittnet av Lars Kepler har jag smått börjat på. Det räknas, väl? Tänkte läsa klart den i höst, så jag tycker att den räknas.

En reaktion på ”Har du-tag

Kommentera

