Bokhandlaren i Kabul – Åsne Seierstad

NYHETER-28s12-kabul-10_368Åsne Seierstad är en norsk journalist som spenderade en vår hos en familj i Kabul, Afghanistan. I boken får vi följa Sultan och hans familj, som han med järnhand styr. Vi får läsa om familjemedlemmarnas syn på strukturer, sina drömmar och sitt liv. Om landets historia, men även om framtidens ovisshet. Vi får uppleva festligheten som ett bröllop innebär, men främst vardagens ekorrhjul. Hierarkier, ungdomars sätt att motsätta sig de strukturer som råder genom att på små, små sätt ta stora steg för nästa generation. Hedersvåld och kärlek. Lojalitet och familjeband.

Trots att det är Sultan (pappan i familjen) som låtit Åsne skriva boken, och att det är tydligt att han är familjens patriark, så tycker jag ändå att Bokhandlaren i Kabul blir kvinnornas bok. De är karaktärerna som tar tag i mig, som får mig att gråta och heja på. Det är också kvinnorna som stannar kvar hos mig, i maggropen, när boken läggs ner för sista gången.

Bokhandlaren i Kabul är en viktig bok att läsa. Varenda kotte bör läsa böcker som denna, där kvinnor i utsatta positioner får hjälp att sprida sin berättelse. Även pojkarnas historia griper tag i en, men det är tydligt att helvetet har grader och pojkarna i den rika familj vi följer är inte de jag knyter an till mest när jag läser.

Det är en lättläst bok, man lär sig en hel del om Afghanistans historia, men mest är det en familjs berättelse. Språket är enkelt, men inte tråkigt för det.

Betyg: 4/5

4 reaktioner på ”Bokhandlaren i Kabul – Åsne Seierstad

    1. Ingen aning, skulle inte förvåna mig. Funderade lite på det när jag läste, att han framställs inte i så positiva dager alltid, att han ens ville att det skulle publiceras…

      Gilla

Kommentera

