Biografier att läsa

Jag älskar biografier. I perioder är de det enda jag läser, sen hamnar de i skymundan i några veckor. Eller månader… Men! Vilka står på min Att läsa-lista just nu? Här är några av dem.

NESH: Nebojsa Novakovic – Den officiella biografin
9789163701795_largeMed hjälp av Tommy Arvidsson har boken om Nesh skrivits. Vad alla kanske inte vet (jo, de flesta som har träffat mig…) är att jag är AIK:are i både själ och hjärta. En sådan som helst av allt spenderar min lediga tid på någon match på Hovet eller i Solna. Vad ni alla vet är att jag gillar böcker, så då är det inte så svårt att tänka sig att denna kombination är den mest ultimata för mig. Jag har läst korta delar ur boken och detta är verkligen ett måste i höst, direkt när jag får tid med en tegelsten som denna. Perfekt att den redan ligger i bokhyllan, tack vare min sambo.
Finns att köpa bland annat här: Bokus, Adlibris och AIK-shop

När jag inte hade nåt – Ison Glasgow
ison-nar-jag-inte-bok-NY-hi-res-SIson Glasgow från hiphop-gruppen Ison och Fille har med hjälp av Emil Arvidson skildrat sin uppväxt och sitt liv. Det är en berättelse om utanförskap och utsatthet, men den ska även handla mycket om relationen mellan Ison och hans mamma och hur deras band påverkades av tillvaron. Även denna ligger redan i bokhyllan, också nu tack vare sambon. Han är bra för mitt läsande.
Finns att köpa bland annat här: Bokus och adlibris.

Freddie Mercury – Den definitiva biografin skriven av Lesley-Ann Jones
untitledSka jag vara ärlig så har jag redan börjat läsa denna, men det var länge sedan och skolarbete kom mellan så den lades på hyllan. Jag älskar Queen och Freddie är en av mina stora idoler, vilket gör denna biografi till en självklarhet i mitt liv. Jag vill veta allt som går att veta om honom som person, hans omgivning och hans vänner. Och tydligen ska den ge allt det, och lite till.
Går att köpa här: Bokus och adlibris

Christofer Columbus – Var han riktigt klok? skriven av Herman Lindqvist
Columbus är en typisk historisk individ som förbryllar mig. Han hade fel om i stort sett allt han sa och gjorde, ändå hyllas han av varenda kotte. Ingen vet dock varför. Plus, du kan inte upptäcka en kontinent där det redan bor människor. Just sayin’. Tydligen ska han ha varit en riktig dryg jävel, och jag vill veta mer.
Går att köpa här: Bokus och adlibris

2 reaktioner på ”Biografier att läsa

Kommentera

