Film: The King’s speech

untitledHar man ingen historisk koll när det gäller vad som hände i Storbritannien på 30- samt 40-talet så kan kommande stycke innehålla SPOILERS.

I den historiska filmen The King’s speech får vi följa prins Albert (senare kung George VI) kamp mot sitt stammande. Han provar flera olika behandlingar, går till olika läkare, allt för att kunna tala i radio och inför landets befolkning. Pressen på honom blir värre när fadern blir äldre för var dag och då det ser ut som att storebrorsan inte verkar speciellt förtjust i tanken på att bli kung. Han möter tack vare sin fru Lionel Louge, en talpedagog som arbetar med något kontroversiella idéer. Kan han hjälpa kungen eller kommer det brittiska imperiumet få vänja sig vid tanken på en kung som inte kan tala med dem ens i en tid av krig och kaos?

Jag älskar Colin Firth. Allt han rör blir till guld, enligt mig, och så även med The kings speech. Hans sätt att visa Berties (Albert, alltså) svagheter och styrkor går rakt in i magen. Jag grät flera gånger, men sen är jag en bölfia när det gäller filmer också. Talpedagogen Lionel Louge spelas av Geoffrey Rush, och även han gör ett otroligt bra jobb, kan känns äkta och jag gillar verkligen karaktären. Drottning Elizabeth (nuvarande drottningens mamma!) spelas av Helena Bonham Carter, en av de bästa skådespelerskorna som någonsin har vandrat på denna jord. Med andra ord, otroliga skådespelare i en otrolig film. Och det fick de också tillbaka, i form av 12 Oscars-nomineringar och 4 statyetter. Drama när drama är som bäst.

Från och med idag kommer jag att betygsätta filmer och böcker så:
Betyg: 5/5. En av de bästa filmer jag någonsin sett.
År: 2010
Medverkande: Colin Firth, Helena Bonham Carter, Geoffrey Rush osv.

En reaktion på ”Film: The King’s speech

Kommentera

