Of mice and men – John Steinbeck

OfMiceAndMenDe bästa vännerna George Milto och Lennie Small är på resa från en gård till en annan, för att finna jobb. Den förståndshandikappade Lennie är för stor och dum för sitt eget bästa, vilket gör att vännerna hamnar i problem, var de än vänder sig. Lennie gillar att smeka olika mjuka saker, så som tyg och päls, vilket gör att de har hamnat i problem då Lennie smekte en kvinnas sammetsklänning, vilket gjorde att hon skrek och trodde att han skulle våldta henne. Därför fick de ge sig iväg, igen…

Det är det här man kallar klassiker, va? Jag älskar den, i vilket fall som helst. Jag vet inte riktigt varför, jag tror att det beror på soppan som skapas när man blandar Steinbecks språk med en vackra, men på väldigt många sätt tragiska, historia som berättas. Det känns så nära, trots det långa geografiska och tidsmäsigga (publicerad 1937!) avståndet. Jag är där med dem, exakt hela tiden. Så otroligt hemsk, jag kan inte släppa klumpen i magen som uppstod när jag läste den. Jag trodde inte att jag skulle gilla den så mycket, ska jag vara ärlig så läste jag den bara för att Bokburken valde den åt mig (och anledningen till att jag äger boken? Sambons.) men det var en väldigt positivt överraskning. Kort men hemsk och vacker.

Finns att köpa bland annat här: Bokus och Adlibris

2 reaktioner på ”Of mice and men – John Steinbeck

Kommentera

