Film: Zodiac

MV5BMTQxNjc2NzAwNF5BMl5BanBnXkFtZTcwMDg3NzMzMw@@__V1__SX1857_SY1000_Det kan väl inte bara vara jag som tycker att det är intressant att läsa om seriemördare och andra grova brottslingar? Jag undrar vad som pågår i deras inre, vad det är som driver dem att utföra dessa hemska handlingar som, om offrets liv inte tar slut på plats, kommer att hemsöka den utsatta för all framtid.

Zodiac är en film om just detta, eller nästan i alla fall. Den handlar om Zodiac, den skräckinjagande man som under flera år inte bara satte skräck i de amerikanska medborgarna, utan även skrev brev och olika pussel till polisen och media mellan sina dåd. Mest av allt handlar filmen om de poliser och journalister (en är serietecknare till och med!) som leker katt och råtta-leken med Zodiac. Flera misstänkta finns, och man får följa resan under flera år.

SPOILER ALERT:  En av filmens taglines är ”there’s more than one way to lose your life to a killer”, vilket jag tycker är en bra inramning av filmen. Man får se hur Zodiac inte bara förstörde livet för sina offer (vissa överlevde!) utan även hur de poloiser och journalister som jagade honom till viss del fick sina liv förstörda. En jakt som aldrig verkade ta slut.

Den är lång. Väldigt lång. Men bra. Jag skulle nästan vilja påstå att imdb-betyget 7,7 är lite väl i lägsta laget, en åtta skulle den åtminstone få. Jag lever med karaktärerna, jag vill så gärna fånga denna otrolig onda man. Jag känner rädslan, förtvivlan och alla andra känslor som karaktärerna. Ändå kan jag inte komma ifrån att den är lite väl lång.

År: 2007
Medverkande: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Robert Downey Jr. osv.

En reaktion på ”Film: Zodiac

Kommentera

