Gone girl – Gillian Flynn

flynn_gone_girl_omslag_inbUtåt sett har Nick och Amy allt. De är det perfekta paret som efter flera år i New York väljer att flytta till en småstad i Missouri. Snart så ökar antalet gräl och på deras femte bröllopsdag är Amy borta. Det finns tecken på strid i huset, men ingenstans finns Amy. Snart blir Nick huvudmisstänkt för mord då alla bevis pekar i hans riktning. Parallellt med Nicks berättelse och tankar får vi läsa Amys dagbok. Tillsammans målar de upp en bild av sin relation som är långt ifrån perfekt, där hemligheter och en våldsam make tar plats. Men var är Amy? Jag borde inte läsa hypade böcker. Ibland älskar jag dem, men när jag blir besviken så känns det som att gå in i en stenvägg. Det är egentligen inte det att boken är värdelös, men min omgivning hade byggt upp mina förväntningar så pass mycket att hela alltet föll platt. Storyn är helt okej, egentligen, men det är för lite som händer i perioder, vilket gör att jag hinner bli uttråkad och bara plöja sidor bara för att komma vidare. Tycker att Flynn kunde ha använt platsen till mer vettiga grejer. OCH. Jag tycker inte att slutet (som var värdelöst, men det tycker jag ofta) förklarade hälften av de frågetecken som poppat upp längs storyns gång. Hatar att inte känna mig färdig, att inte få svar på bokens frågor, och med Gone girl känner jag mig långt ifrån klar. Tyvärr.

Kommentera

