Vittne till mord – Nora Roberts

vittne_till_mord-roberts_nora-20970917-frntElizabeth har levt ett skyddat liv tack varje sin otroligt kontrollerande mamma. Hon väljer att för en kväll trotsa sin mor, en kväll som kommer att ändra hennes liv för alltid.
Tolv år senare blir polischef Brooks Gleason intresserad av nyligen inflyttade Abigail Lowery, den hemlighetsfulla kvinnan som ständigt bär vapen. Men vad är det hon flyr ifrån? Ju närmare Brooks kommer sanningen, desto större risk utsätter han dem båda för.

Vittne till mord är en klassisk spänningsroman, enkelt skriven men med en story som får en att fastna och fortsätta läsa.

Tyvärr gör Abigail mig besviken. Det känns inte som att Nora Roberts har tänkt igenom karaktären speciellt mycket, hon känns spretig – ena sekunden socialt inkompetens och försiktig bland människor för att i nästa sekund vara nära ett socialt geni. Jag kan inte relatera till henne på någon nivå, hon känns för platt och jag känner inte riktigt att man kommer henne nära, vilket man istället gör med Brooks – direkt. Han känns mer mångdimensionell, så som människor är. Han är långt ifrån perfekt, vilket gör honom mer mänsklig än Abigail, och det är också han som gör att jag fortsätter att läsa.

Jag skulle kanske inte säga att Vittne till mord är den bästa i genren spänningsromaner, långt ifrån, men den gör sitt jobb. Storyn är tillräckligt bra för att man ska vilja fortsätta läsa, och få veta vad som händer. Perfekt som pausbok mitt i en stressig pluggtermin (som i mitt fall) eller en seg dag på stranden (tyvärr inte i mitt fall).

Kommentera

